Basından Haberler
Önder Şahin A Haber İşin Sırrı Programının Konuğu Oldu


Alarko Carrier Genel Müdürü Önder Şahin A Haber Işın Sırrı programında “Kışa Doğru Isınma Ekonomisi” hakkında konuştu.

Malum havalar soğuyor; kombi kullanımı yavaş yavaş başlıyor. Peki Türkiye, kombi üretimi konusunda hangi noktada?

Ö.Ş.: Türkiye kombi üretimi konusunda Avrupa’da en ileri ülkelerden bir tanesi. Aşağı yukarı kombinin hayatımıza girmesi 80’lerin sonu, 90’ların başıdır. Ve o tarihten bu yana Türkiye’de kombi üretimi giderek gelişmiştir. Ve son diyelim ki, 10 yılda pek çok bilinen batılı Avrupalı marka, Türkiye’de tesis kurup üretmeye başlamıştır. Avrupa’da bile kullanılan kombilerin büyük bölümü Türkiye’den gitmektedir.

Yıllık kombi üretimi konusunda hangi noktadayız? Ve sizin yıllık üretiminiz ve ihracatınız hangi noktada?

Ö.Ş.: Son 5 yılda aşağı yukarı yılda 900 – 1000 tane kombi satılıyor. Üretimi bunun çok üstünde. Bu rakama yakın miktarda Türkiye’den ihraç ediliyor. Isıtma pazarı da segment segmenttir. Biz ısıtma pazarının da serinletme pazarının da tamamında varız. Bizim pazar payımız 4,5 – 5 civarındadır.

Kombiyi kullanırken tasarruflu kullanabilmek tüketicilerin en önem verdiği noktalardan biri, kapatmadan düşük ısıda çalıştırmak daha mı avantajlı?

Ö.Ş.: Bu sorunun cevabı, evet; kapatmadan düşük ısıda çalıştırmak. Çünkü her sistemi ilk baştan yüklemek yerine, o sistemi belli bir rejim değerinde muhafaza etmek iyidir. Fakat kombide tasarruf sadece az çalıştırmak da çok çalıştırmak da değildir. Kombi bir sistemin bir parçasıdır. Kombi, sıcak suyu üretir ve ürettiği sıcak suyu radyatörlere gönderir. Dolayısı ile bu radyatörlerden de bu ısının odaya uygun biçimde gitmesini sağlamak lazım. Radyatörlerin üstünü kapatmayın, önüne bir şey koymayın. Oda termostatı kullanabiliriz. Oda termostatı, odada istediğiniz sıcaklığı ayarlarsınız; oda ona göre kombiyi o değerde çalıştırır. Her 1 – 1,5 derecede % 8 ile 10 arasında tasarruf sağlayabilirsiniz. İyice ısınacağım diye odayı 24 dereceye getirirsiniz tasarruf edemezsiniz. Hâlbuki 18 – 19 – 20 derecelerde, üstünüze de bir kazak giyerek evde de ısınmanız mümkündür.

Kombilerde enerji tasarrufu açısından ne gibi yenilikler var?

Ö.Ş.: Birincisi: Bakanlıkların çıkardığı Avrupa’ya uyum yasaları çerçevesinde, enerji verimliliği yasası gereğince bütün kombilerin de diğer aletler gibi belli verimlilik değerinde olması lazım. Bu belli verimlilik değerine ulaşmanın eşiği de yoğuşmalı kombilerdir. Nedir yoğuşmalı kombi: Normal kombilerde bacadan attığınız baca gazının sıcaklığı 150 – 160, bazen 180 derecedir ve bunun içinde büyük oranda su buharı vardır. Onu atmadan önce eğer içeride bir eşanjörden daha geçirirseniz; o sıcak gaz soğuk yüzeye çarpmak suretiyle orada yoğuşur; yoğuşurken de onun içindeki ısıyı tekrar alır sisteme koyarsınız. Böylece verim değeri çok yüksek, artar. Şimdi bu yeni nesil dediğimiz yoğuşmalı kombilerde bunlar var. Türkiye’de 25 yıla yaklaşıyor. Hatta 25 yılı da geçiyor kombi kullanımı. 25 yılı aşan kombilerin artık değiştirilme zamanı da geldi. Ama sadece kombiyi değiştirmekle olmaz; kombiyi değiştirirken bütün tesisatın önce projelendirilip gaz dairelerinden onay alınıp hepsinin değiştirilmesi lazım.

Türkiye’de tüketici kaç yılda bir kombi değiştiriyor?

Ö.Ş.: Valla 15 yıldan aşağı değil. 900 bin civarında kombi satılıyor demiştim size. Bizim tahminimize göre bunun % 15, en fazla 20’si henüz değiştirme pazarına gidiyor.

Tüketici, kombi seçerken nelere dikkat etmeli? ?

Ö.Ş.: Tüketici fevkalade bilinçli, artık şu kavram Türkiye’de yerleşti. Bir; satın alma maliyeti var. İki; sahip olma maliyeti var. Yani satın alırken bir bedel veriyorsun, fakat ondan sonra ya gaz kullanırken ya da elektrik kullanırken ilave paralar ödüyorsun. Dolayısıyla en yüksek verimli olanı tercih etmek lazım. İkincisi herkesin bildiği gibi güvenilir markalar. Servisine güvendiğiniz ve tecrübenizle gönül bağı kurduğunuz markalara yönelmek lazım.

Türkiye’de ısıtma – soğutma pazarının ulaştığı büyüklük nedir ve sektörün yılsonu hedefi nedir?

Ö.Ş.: Biz kendi faaliyet alanımız içinde serinletme, havalandırma ve ısıtma pazarı diyoruz. Bunun içinde bireysel klimalar, merkezi klimalar, merkezi ısıtma sistemleri, kombiler, radyatörler vs. Bizim kendi çizdiğimiz pazar; aşağı yukarı bu 2011’den beri de hep stabil duruyor, 1.8 milyar dolar civarındadır. Ama sektörün aşağı yukarı buna yakın da ihracatı vardır. Bu 1.8 milyar doların da serinletme tarafı aşağı yukarı 900; ısıtma tarafı da 900 denilebilir.

Son olarak şirketinizin bu yıl ki yatırım planları nelerdir?

Ö.Ş.: Bizim her sene yaklaşık 2,5 ile 3,5 milyon dolar arasında yenileme, modernizasyon, geliştirme yatırımlarımız var. Yeni kalıplar, yeni makinalar, vs.ler. Dolayısı ile standart olarak 2,5 – 3 milyon dolar civarında bir yatırım yapacağız.

A Haber - 31.10.2016